21 februari 2021

Bezoek Lilianne Ploumen aan Middelstum.

“Diagonaal door Middelstum en zo langs alles wat er speelt”

Dat was de insteek van een bezoek dat Lilianne Ploumen bracht aan Middelstum in de gemeente Eemsdelta. Lilianne werd ontvangen en rondgeleid door oud wethouder van Loppersum Bé Schollema.

De wandeling begon bij de Hippolytushal in het dorp. Zonder binnen te kijken omdat sport locaties voor niet-profs immers nog steeds gesloten zijn. De hal is een voorbeeld van het aanpakken van meerdere problemen tegelijk. De hal is aardbevingsbestendig, voorzien van zonnepanelen en warmtepomp en biedt onderdak aan een groot deel van sportend Middelstum en omstreken.

Volgende stop op de route was het integrale kindcentrum Wijland. Bij de nieuwe aardbevingsbestendige en op de toekomst gerichte school werd Lilianne bijgepraat door directeur Els Stoepker. Het gesprek ging over de impact van het proces van verhuizen en opnieuw beginnen op kinderen, het team en de omgeving. Helder voor allen is het idee dat je een helder omschreven doel en de benodigde middelen moet hebben om de uitvoering tot een succes te maken.

Via de Kerkstraat en het hoogste punt van de wierde van Middelstum kwam het gezelschap aan bij de Hippolytuskerk. Alwaar vrijwilliger Mark van Dijken zijn visie gaf op de problematiek die speelt maar zeker ook de kansen en het mooie van dorp en omgeving belichte. In het gesprek kwam het gezamenlijke project van de lokale plus markt en de historische vereniging (waar Mark ook vrijwilliger is) van een boek met fotos’s van vroeger die je spaart als waren het voetbal plaatjes.

Na het maken van de nodige mooie plaatjes liep men via het Asingapark en de Burchtstraat naar Herberg in de Valk. Met een koffie-to-go in de hand was er net genoeg tijd in het drukke schema van horeca man Mark Willem Evenhuis (de bakjes kapsalon waren rijkelijk besteld voor de afhaal) om te vertellen over het ondernemen op het Hoogeland in corona tijd. “Wij zijn niet zo van het hand ophouden maar willen kunnen ondernemen” was een treffende uitspraak. Waarop het antwoord van Lilianne was dat ze komende zomer graag een keer op het terras zou willen zitten.

Zo kwam er in het zonnetje een eind aan een bezoek van ruim een uur. Eén in een goede traditie van komen kijken hoe het hier gaat om er daarna samen politiek bestuurlijk weer aan verder te werken. Op de vraag of dit soort bezoeken in verkiezingstijd helpen gaf Bé Schollema aan dat dit soort bezoeken veel vaker plaatsvinden. “Het contact tussen de PvdA in Groningen en in Den Haag is goed te noemen. De gesprekken over onze problemen maar vooral ook onze ideeën over oplossingen helpen echt om het gebied verder te helpen. Daar ben ik van overtuigd”.

Daarmee lijkt dit niet het laatste bezoek van Lilianne aan het mooie dorp Middelstum te zijn geweest.