Reactie op rapport enquêtecommissie

2 maart 2023

De hoofdconclusie in het rapport luidt: de belangen van de Groningers zijn structureel genegeerd bij de aardgaswinning in Groningen. Dit had voor hen rampzalige gevolgen. Voor de raadsfractie van de PvdA geen verrassende uitkomst. De belangen van de Groningers waren en zijn  ondergeschikt aan de belang van de gaswinning. Een geluid die maar niet wilde doordringen bij het kabinet ondanks de vele fakkeloptochten. Wij zijn het met de commissie eens dat Nederland zijn ereschuld aan Groningen moet inlossen; ruim moet inlossen; perspectief bieden op de korte en lange termijn. Groningers boven gas. De commissie doet daartoe elf aanbevelingen, die zijn;

1 Maak schadeafhandeling voor bewoners milder, makkelijker en menselijker;

2 Geef bewoners snel duidelijkheid over de versterking;

3 Bied toekomstperspectief aan de regio;

4 Zorg dat er voldoende geld is voor alle toekomstige kosten;

5 Versterk de rol van de toezichthouder;

6 Vergroot de rol van het publieke belang binnen departementen;

7 Versterk de positie van de Tweede Kamer;

8 Geef toekomstige publiek-private samenwerking beter vorm;

9 Versterk kennisontwikkeling over de ondergrond;

10 Stuur op de ruimtelijke inrichting van de ondergrond;

Een uitnodiging aan de Groningers hiermee aan de slag te gaan. Betrek hun daar nadrukkelijk bij. Ook de gemeenteraden en provinciale staten zijn aan zet, zij moet aangeven waar de accenten moeten liggen, als die al niet bekend zijn. Ook de bestuurscultuur moet zich daarbij aanpassen en niet een paar dagen na het verschijnen van het rapport zonder voeding van bewoners, raden en  staten al een persconferentie organiseren. Zo doe je – hoe goed bedoeld – geen recht aan de bewoners.