Begroting 2023 vastgesteld.

10 november 2022

In de raadsvergadering van 10 november 2022 is de begroting 2023 vastgesteld. De fractie heeft – zoals mag verwacht – de begroting kritisch gelezen en daar waar nodig schriftelijk vragen gesteld op onderdelen die niet duidelijk waren. Voor de PvdA was de energietoeslag in het kader van het armoedebeleid van groot politiek belang. Maatwerk en 110% bijstandsniveau waren het uitgangspunt van het college. Om mensen in deze economische moeilijke tijd te ondersteunen heeft de fractie, samen met GroenLinks, met naar ons gevoel trekken en sleuren, de meerderheid van de raad meegekregen de toeslag op 120% van het bijstandsniveau met terugwerkende kracht uit te keren. Daarbovenop blijft het maatwerk gehandhaafd. Alleen de VVD en GB stemden tegen. Maar ook andere zaken waren voor de fractie van groot belang; hieronder leest u de bijdrage van de fractie in de begrotingsvergadering. De motie ” Warme Jas ” hebben wij ingetrokken; Kledingbank Maxima mag haar eigen percentage vaststellen, uit eerdere berichten uit het gemeentehuis bleek dit niet. Wij hebben ingestemd met de begroting.

Inleiding
In de begroting voor het jaar 2021 waren grote bezuinigingsvoorstellen opgenomen die tot onze spijt geen ruimte lieten voor nieuw sociaal beleid. Het college heeft hiermee haar verantwoordelijkheid genomen waardoor er voor 2023 een sluitende begroting voor ligt met zelfs een begrotingsoverschot van € 5,1 miljoen. Ook de Tweede Tussenrapportage van 2022 die wij in de eerstvolgende raadsvergadering behandelen laat een positief resultaat zijn. Door het harde werken van het college is er nu dus ruimte voor nieuw sociaal beleid. Vanavond willen wij drie voor ons belangrijke punten bespreken: Met elkaar en voor elkaar, wonen, armoede

Met elkaar en voor elkaar.
De Partij van de Arbeid vindt emancipatie, zeggenschap en zelforganisatie van inwoners in buurten en wijken van groot belang. De wijk- en dorpsbudgetten waar volgend jaar in de gehele gemeente mee gewerkt gaat worden geven de wijken en dorpen meer vrijheid maar ook meer verantwoordelijkheid. De fractie van de Partij van de Arbeid gaat uit van een goede begeleiding door bijvoorbeeld de gebiedsregisseurs bij het invoeren van deze budgetten en kijkt uit naar mooie nieuwe initiatieven uit de samenleving.

Ieder mens is even waardevol ongeacht geloof, achtergrond en seksualiteit. De fractie van de Partij van de Arbeid wil dat iedereen in onze gemeente veilig is én zichzelf kan voelen. De gemeente Eemsdelta heeft geen emancipatie- en antidiscriminatiebeleid en daarom roepen wij het college op om binnen de thema’s van de voorliggende begroting na te gaan op welke manier er met diversiteit en discriminatie wordt omgegaan net zoals de rijksoverheid dit stimuleert en zien de uitwerking hiervan in 2023 graag verwerkt in een emancipatie- en antidiscriminatiebeleid zodat ook in Eemsdelta de burgemeester op 11 oktober 2023 de regenboogvlag op het gemeentehuis kan hijsen. Als signaal dat iedereen meetelt!

Wonen
In de begroting schrijft het college dat “..de gemeente met de uitvoering van de woonvisie i.c.m. het versterkingsprogramma voor een omvangrijke uitdaging staat.” De Partij van de Arbeid beaamt dat. De versterkingsoperatie en de woonvisie bieden onze inwoners op termijn weliswaar nieuwe kansen maar op korte termijn lost dat problemen niet op. Veel inwoners hebben dagelijks te maken met een haperende versterkingsopgave en grote onzekerheid over de veiligheid van hun woning.

In de begroting 2023 kunnen wij lezen dat de gemeente verschillende starters- en verduurzamingsleningen aanbiedt. Jongeren moeten een kans krijgen om in Eemsdelta te kunnen starten op de woningmarkt en deze leningen kunnen daarbij helpen. Maar dan moeten er wel huizen zijn waar zij in kunnen wonen.  Daarom moet er wat de PvdA betreft snelheid gemaakt worden met de uitvoering van de woonvisie en zowel sociale koop als huurwoningen gebouwd worden. Zodat jongeren niet genoodzaakt zijn naar andere gemeentes uit te wijken.

De Partij van de Arbeid maakt zich grote zorgen over de positie van huurders van Woongroep Marenland. Deze woningstichting heft zichzelf op maar dat neemt niet weg dat er goed voor de huurders gezorgd moet worden. Wij vragen het college vinger aan de pols te houden in deze transitie en waar nodig een coördinerende rol op te pakken.

Armoede

Voorzitter dit brengt mij tot het laatste onderwerp dat ik vanavond wil aansnijden. Een erg belangrijk maar ook droevig onderwerp. Armoede.

Eemsdelta is een gemeente waar meer dan gemiddeld veel mensen in Armoede leven en kinderen in Armoede opgroeien. Voor veel inwoners is het iedere dag een strijd of zij de rekeningen kunnen betalen en hun kinderen een ontbijt en warme maaltijd kunnen voorzetten. Door de inflatie en stijgende energiekosten zijn veel huishoudens in nog grotere financiële problemen gekomen.

Tijdens de bespreking van de Kadernota in juli heeft de Partij van de Arbeid samen met de collega’s van Lokaal Belang Eemsdelta een motie ingediend om mensen in acute financiële problemen door de hoge energieprijzen, te helpen. Het college heeft deze motie uitgewerkt tot een energiefonds. Alle huishoudens tot 110% van het wettelijk sociaal minimum krijgen €1300,- energietoeslag uitgekeerd en daarbovenop is er maatwerk mogelijk. Zodat zoveel mogelijk inwoners geholpen kunnen worden. Tijdens de commissievergadering vorige week is gebleken dat hóe goed het energiefonds ook in elkaar lijkt te zitten het in de praktijk niet werkt. Ook is er een negatieve beeldvorming ontstaan bij onze inwoners: Eemsdelta is de enige gemeente in Groningen die de energietoeslag niet uitkeert aan alle inwoners die daar recht op hebben.

Daarom dient de Partij van de Arbeid een nieuwe motie in. Hierin roepen wij het college op om met terugwerkende kracht tot 1 april 2022 de energietoeslag uit te betalen aan alle huishoudens tot 120% van het wettelijk sociaal minimum en daarnaast te onderzoeken of de bestaande maatwerkregeling behouden kan blijven boven dit percentage.

Met een warme jas de winter in. Dat is de naam van onze tweede motie die wij vanavond indienen.
We weten het allemaal, kinderen groeien en voor je het weet is de broek, trui of winterjas alweer te klein geworden. Veel ouders die in financiële problemen zitten door de zojuist al genoemde gestegen prijzen zitten met hun handen in het haar. Kledingbank Maxima kán en wíl deze mensen helpen. Zij hebben voldoende goede en mooie kleding, vrijwilligers en een goede accommodatie. Maar zij mogen het niet. Omdat in Eemsdelta alleen mensen met een inkomen tot 110% van het wettelijk sociaal minimum gebruik mogen maken van de kledingbank. Met deze motie komen wij tegemoet aan de hartenkreet van het bestuur van de kledingbank en roepen wij op het percentage van 110% naar 130% te verhogen. Voor de verandering voorzitter kost deze verhoging de gemeente geen geld. Wij gaan er daarom vanuit dat deze motie wordt aangenomen want ieder kind in onze gemeente verdient goede kleding en voor de winter een warme jas!