Bezoek aan Appingedam

26 september 2020

Afgelopen week deed de PvdA Eemdsdelta de stad Appingedam aan. In de ochtend was er tijd voor teambuilding en verder kennismaken in het de schitterende gerenoveerde en herbestemde kerk Kabzeël. De met zorg gerestaureerde binnen en buitenkant uit de jaren dertig zijn een genot voor het oog.

Bij het kennismaken bleek dat op basis van een meegebrachte foto en een voorwerp we allemaal op  verschillende manieren overeenkomsten te hebben in roots, hobby’s werk en interesses. Belangrijk om bij een herindeling en dus samenvoeging van afdelingen aandacht te besteden aan het kennismaken en leren kennen.

In de middag werd in corona-proof groepjes en setting de stad verder verkend. Kennis maken met de omgeving en de mensen begeleid door de mensen die juist die beide dingen kennen als hun broekzak.

Van het historisch centrum, Oling, het leugenbankje tot opwierde en alles wat daar gebeurt in het kader van de versterking en grootschalige sloop-nieuwbouw van een hele wijk. Indrukwekkend als je de bouwterreinen ziet maar nog veel indrukwekkender als je de verhalen hoort.

Appingedam kreeg afgelopen week niet voor niets de publieksprijs op het gebied van erfgoed van de bank-nederlandse-gemeenten.

Schitterende stad die volgens de PvdA Eemsdelta vooral aandacht behoeft door haar specifieke problemen, uitdagingen en kansen. Juist in de nieuwe gemeente moet helder zijn dat wat werkt in Termunten en Toornwerd niet de oplossing voor Appingedam hoeft te zijn. En andersom.

Dank Damsters voor het open gesprek. Het eerlijke verhaal over “wat hebben we aan de gemeente” en het willen praten over onze ideeën. Kansen te over aan het schitterende Damsterdiep!